Skip to content Skip to footer

רשמים – תפקידים, סמכויות והוראות שונות

חוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ”ד-1984, פרק ג’, עוסק ברשמים, מינויים, סמכויותיהם המיוחדות והאחרות והוראות שונות. פרק זה מתייחס גם למשמר בתי המשפט תפקידיו, מפקדיו וסמכויותיהם. הכל כפי שמפורט בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ”ד-1984, (מאגר נבו) להלן:

פרק ג' מציג את תפקיד הרשמים ואת תחומי האחריות והסמכויות המוקנות להם במערכת המשפט הישראלית.

מבוא לפרק ג’ – רשמים

פרק ג' לחוק עוסק בתפקידם, סמכויותיהם, כשירותם וסמכויות המינוי של הרשמים, כולל נושאים שונים הנוגעים לאופן פעולתם, דרכי הסמכתם והפיקוח עליהם. תפקיד הרשמים, שמוגדר בסעיף זה, נועד לסייע בשיפוט ולהקל על העומס במערכת המשפט על ידי התמקדות בניהול הליכים והחלטות מסוימות בבתי המשפט השונים. הפרק מתחלק למספר סימנים, הכוללים הוראות על מינוי הרשמים, סמכויותיהם השונות, הסמכויות המיוחדות שניתנות להם בהתאם לדרגתם, והפיקוח על פעולתם.

סימן א': מינוי רשמים

מינוי רשם

סעיף זה מסדיר את תהליך מינוי הרשמים, וקובע כי נשיא בית המשפט העליון, באישור שר המשפטים, רשאי למנות רשם. הרשם יכול להיות שופט או מי שעומד בתנאים לשיפוט בבית משפט שלום. פרסום ההודעה על מינויו ברשומות מקנה לו תוקף חוקי. בנוסף, הפרק מגדיר גם את התפקידים של רשמים בכירים, שמספרם מוגבל ל-20% ממספר השופטים המכהנים בבתי משפט השלום. לרשמים הבכירים מוענקות סמכויות שיפוטיות מוגדרות יותר, והם יכולים לקבל החלטות בתחומים מסוימים כאילו היו שופטים.

סימן ב': סמכויות רשמים

סמכויות מיוחדות

הרשמים מוסמכים להפעיל סמכויות מיוחדות בתיקים אזרחיים ופליליים. הסמכויות כוללות ניהול ויישום הליכים טכניים, החלטות בנוגע למספר תובענות אזרחיות ויישום צווים למיניהם, במטרה לסייע בהפחתת עומס השופטים.

סמכות לדון בתובענות אזרחיות

סעיף זה מסמיך רשמים בכירים לדון בתובענות אזרחיות שסכומן עד 75,000 שקלים, למעט במקרים של נזקי גוף, תובענות ייצוגיות ותובענות הנדונות בבית המשפט לענייני משפחה. בכך, ניתנת לרשמים סמכות לפסוק בתיקים פשוטים וקטנים יותר.

פסק דין בהיעדר הגנה ופסק דין מוסכם

הרשם מוסמך לתת פסק דין בהיעדר הגנה מטעם הנתבע או במקרה של הסכמה בין בעלי הדין. הרשם רשאי לדרוש ראיה בכתב ולפסוק על סמך צד אחד בלבד, ובכך מאפשר את יעילות ההליך המשפטי במקרים שבהם אין מחלוקת מהותית.

מחיקת הליך ועיקול זמני

לרשם הסמכות למחוק תובענה מחמת חוסר מעש ולתת צווי עיקול זמני במקרים שבהם יש חשש שזכויות הצד התובע ייפגעו לפני תום ההליכים המשפטיים.

סימן ג': סמכויות נוספות

קביעת פלוגתות מוסכמות ושומת אגרות

הרשם יכול לקבוע פלוגתות מוסכמות להכרעת בית המשפט ולבצע שומת אגרות, תפקידים שנועדו לקדם את הדיון המשפטי באופן מסודר ויעיל. במקרים מסוימים, הרשם משמש גם כשמאי ההוצאות של בית המשפט.

פרק זה מסייע בניהול השוטף של המערכת המשפטית על ידי מתן סמכויות נרחבות לרשמים בנושאים טכניים וניהוליים, מה שמאפשר לשופטים להתמקד בנושאים מורכבים ומהותיים יותר.

חתימה על פסיקתות וניהול רשימת משפטים

הרשם מוסמך לחתום על פסיקתות (פסקי דין שניתנו) ולהיות אחראי על ניהול רשימת התיקים המובאים לפני בית המשפט, בהתאם להנחיות נשיא בית המשפט.

סמכות השבעה וקבלת תצהירים

הרשם מוסמך לקבל שבועה ותצהיר מהמעורבים בתיק, סמכות הנדרשת בניהול הליכים מסוימים.

סימן ד': הוראות שונות

תחולת הוראות וסמכויות אתיקה ומשמעת

הוראות מסוימות חלות גם על רשמים שאינם שופטים, אך רשם שאינו שופט לא מוסמך לדון בתיקים פליליים. בענייני אתיקה, רשם נחשב לשופט ונדרש לעמוד באותם כללים אתיים ומשמעתיים.

סיום כהונה

הודעה על סיום כהונתו של רשם מתפרסמת ברשומות, מה שמקנה לה תוקף פורמלי. הרשם כפוף לאותם כללי אתיקה ושיפוט משמעתי כמו שופטים, ולצד חובות אתיקה נוקשות, הוא עלול להיעמד בפני ועדת אתיקה במידה ונמצא שהפר את חובותיו.

פרק ג'1: משמר בתי המשפט

תפקידי משמר בתי המשפט

סעיף זה קובע כי תפקידי משמר בתי המשפט כוללים הבטחת הביטחון של השופטים, הרשמים ועובדי בתי המשפט, כמו גם שמירה על הסדר הציבורי במתחם בית המשפט. המשמר אחראי לאכוף את חוקי הביטחון, ולבצע פעולות אבטחה בתוך ומחוץ לבית המשפט לפי הצורך.

סמכויות חיפוש, עיכוב ומעצר

למשמר בתי המשפט סמכויות חיפוש על גופם של באי בית המשפט, תפיסת חפצים אסורים, עיכוב ומעצר במקרים בהם יש חשד לביצוע עבירות בתוך כותלי בית המשפט. פעולות החיפוש מבוצעות בדרך כלל לפי כללי פרטיות ברורים, ונדרשת זהירות רבה בהפעלת הכוח.

סמכויות אבטחה מחוץ לבית המשפט וזיהוי אנשי משמר

אנשי משמר בתי המשפט מוסמכים לבצע פעולות אבטחה מחוץ לכותלי בית המשפט במצבים בהם קיימת סכנה לשופטים או לעובדי המערכת. הסמכויות הללו כוללות ליווי והגנה על מאובטחים בהתאם לכללים מחמירים. עליהם לעמוד גם בחובת הזדהות כדי לוודא שהציבור יודע את זהותם ואת סמכויותיהם, אך ישנם מקרים בהם ניתן לוותר על חובת הזיהוי לשם מניעת פגיעה בביטחון הציבור.

סיכום

פרק ג' מציג את תפקיד הרשמים ואת תחומי האחריות והסמכויות המוקנות להם במערכת המשפט הישראלית. פרק זה מסייע בניהול השוטף של המערכת המשפטית על ידי מתן סמכויות נרחבות לרשמים בנושאים טכניים וניהוליים, מה שמאפשר לשופטים להתמקד בנושאים מורכבים ומהותיים יותר. נוסף לכך, פרק ג'1 קובע את תפקידיו של משמר בתי המשפט באבטחת השופטים ובשמירה על הסדר הציבורי, ובכך מבטיח את בטיחותם של אנשי המערכת ומשפיע על התנהלות דיונית תקינה.

השילוב של כלים מבוססי בינה מלאכותית במסגרת פרק זה יכול להקל משמעותית על הרשמים ומערך משמר בתי המשפט, לשפר את יעילות המערכת המשפטית ולשמור על רמת אבטחה גבוהה.

כיצד הבינה המלאכותית עשוייה לסייע במימוש פרק זה?

בינה מלאכותית יכולה לסייע ביישום פרק זה בדרכים רבות, בעיקר בהגברת היעילות, הדיוק והאבטחה במערכת המשפט, וזאת על ידי כלים וטכנולוגיות מותאמות לתפקידים של רשמים ומשמר בתי המשפט. להלן מספר דרכים שבהן הבינה המלאכותית יכולה להשתלב ולסייע ביישום ההוראות בפרק ג' ופרק ג'1:

  1. מיון ומעקב אחרי תיקים
    הבינה המלאכותית יכולה לסייע בניהול התיקים על ידי מיון, תעדוף ומעקב אחרי סטטוס התיקים באופן אוטומטי, כך שהרשמים יוכלו להתמקד במשימות הדורשות התערבות אנושית. באמצעות ניתוח נתונים והתאמת מודלים של למידת מכונה, ניתן לזהות תיקים דחופים או מורכבים ולהמליץ על תהליך עבודה מותאם לכל תיק.
  2. ניהול אוטומטי של אגרות והוצאות
    מערכות מבוססות בינה מלאכותית יכולות לבצע שומת אגרות והוצאות תוך שקלול גורמים שונים כמו סוג התיק, הוצאות קודמות והמלצות על סמך מקרים דומים. ניהול כזה יוכל להקל על הרשמים בקביעת האגרות וההוצאות המדויקות לכל תיק ולהפחית טעויות אנושיות.
  3. בקרה על עמידה בכללי אתיקה ומשמעת
    כלים מבוססי AI יכולים לנטר באופן שוטף פעולות שנעשות במערכת המשפטית ולזהות חריגות בהתנהלות הרשמיות והמשפטית. המערכות יוכלו להתריע לרשויות הפיקוח במקרה של חריגה מכללי האתיקה או הפרות אחרות, ובכך לשפר את השקיפות והאכיפה.
  4. בינה מלאכותית בתפקידים של משמר בתי המשפט
    במערכת האבטחה של משמר בתי המשפט ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לסייע בזיהוי איומים פוטנציאליים. מערכות AI המסוגלות לבצע זיהוי פנים, ניתוח דפוסים התנהגותיים וניתוח וידאו בזמן אמת יוכלו לזהות באופן מוקדם אנשים חשודים, חפצים אסורים או התנהגות חריגה, ולהתריע לאנשי המשמר בהתאם.
  5. מערכות ניהול זמן ולוחות זמנים
    באמצעות מערכות בינה מלאכותית ניתן לתכנן ולבנות לוחות זמנים בצורה חכמה, המאפשרת לרשמים לנהל את התיקים והתובענות בצורה יעילה יותר ולמנוע עומס עבודה. המערכת תוכל להציע מועדים נוחים לדיונים בהתבסס על לוחות זמנים קיימים וניהול יעיל של תורי תיקים ומועדי שמיעה.
  6. אוטומציה בתצהירים והצהרות
    כלים מבוססי AI יכולים לאפשר לרשמים לאמת הצהרות ותצהירים בצורה אוטומטית תוך שימוש בטכנולוגיות עיבוד שפה טבעית (NLP). ניתן לסייע לרשמים לאמת נתונים ולזהות שגיאות או מידע לא מדויק בתצהירים, דבר המאפשר חסכון בזמן ובמשאבים.
  7. ניהול אבטחת מידע ופרטיות
    בתחום האבטחה, ניתן לשלב מערכות AI המסוגלות לאתר פרצות או סיכונים פוטנציאליים בנתוני בתי המשפט. מערכות אלו מסוגלות לזהות ניסיונות גישה בלתי מורשים למידע רגיש, להתריע בפני הרשויות המוסמכות ולמנוע זליגת מידע שעלולה לסכן את פרטיות המעורבים.
  8. חיזוי ותמיכה בהחלטות שיפוטיות
    בעזרת ניתוח נתונים ממקרים קודמים, הבינה המלאכותית יכולה לתמוך ברשמים על ידי הצעת החלטות מבוססות נתונים, כמו פסיקות דומות או תובנות רלוונטיות, תוך שמירה על אי תלות מקצועית של השופטים והרשמים בהחלטות. AI יוכל גם לזהות דפוסים משפטיים שיעזרו בקבלת החלטות מהירה ומבוססת, במיוחד בתיקים דחופים.
  9. שירותים לניהול תביעות קטנות ועיקולים זמניים
    מערכות AI יכולות לנהל אוטומטית עיקולים זמניים ולהנפיק צווים עבור תביעות קטנות בצורה אוטומטית, בהסתמך על נתונים סטטיסטיים, סיווג סוגי תיקים, ושיקולי רלוונטיות משפטית. ניתן לנהל את תהליך הבקשה והאישור של צווי עיקול באופן מהיר ויעיל יותר.
  10. שיפור נגישות ושירותי תרגום אוטומטי
    הבינה המלאכותית יכולה לשפר את נגישות המידע המשפטי לאוכלוסיות שונות, תוך שימוש במערכות תרגום אוטומטיות המסייעות להבין מסמכים משפטיים בשפות שונות.

השילוב של כלים מבוססי בינה מלאכותית במסגרת פרק זה יכול להקל משמעותית על הרשמים ומערך משמר בתי המשפט, לשפר את יעילות המערכת המשפטית ולשמור על רמת אבטחה גבוהה.

חוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984 – מאגר נבו

———————————————

המאמר נכתב למטרות מידע בלבד ואין לראות בו ייעוץ מקצועי, ו/או המלצה ו/או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. למרות המאמצים לספק מידע מדויק ועדכני, ייתכן וחלק מהפרטים ישתנו עם הזמן או יתעדכנו לאור שינויי חקיקה. הקוראים מוזמנים לבצע מחקר נוסף או לפנות לאנשי מקצוע בתחום לצורך קבלת ייעוץ מותאם אישית. הכותב ו/או האתר אינם אחראים לשום נזק שייגרם כתוצאה מהסתמכות על התכנים במאמר זה.

אין האמור במאמר כדי להוות ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. כל העושה שימוש בתכנים המפורסמים במאמר זה בפרט ובאתר בכלל עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. יש להיוועץ עם עו"ד.

ט.ל.ח

חזרה לראש העמוד